r Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb Infographic_019_ProductStewardship-Heb
מסוע האשלג

מסוע האשלג

אחד האתגרים הניצבים בפני כל עסק הוא שינוע מוצריו לשווקים. לאור העובדה שכיל ים המלח ממוקמת באתר מדברי מרוחק בנקודה הנמוכה ביותר על פני כדור הארץ, הלוגיסטיקה הכרוכה בשינוע מיליוני טונות של אשלג לכל רחבי העולם היא מאתגרת במיוחד. על מנת לשנע אשלג ביעילות לנמל אשדוד, הקימה כיל מסוע המשנע כ-1.4 מיליון טון אשלג מדי שנה בממוצע, במעלה הצוקים המשקיפים על ים המלח. המסוע, הנפרש לאורכם של 18 קילומטרים, עולה מגובה של 400 מטרים מתחת לפני הים לגובה של 400 מטרים מעל פני הים על מנת להגיע למסוף התובלה בצפע. משם מועבר האשלג באמצעות רכבת לנמל אשדוד, ובכך מפחית את מספר המשאיות על הכבישים וכן חלק ניכר מהשפעתן הסביבתית. \

כיל ים המלח מייצרת מדי שנה, בממוצע, כ-3.7 מיליון טון אשלג. המסוע הוקם בשנות השמונים של המאה העשרים ומשנע כ-1.4 מיליון טון אשלג מדי שנה בממוצע. יתרת האשלג משונעת באמצעות משאיות לנמל אילת. המסוע מחליף תעבורת כביש בהיקף השווה למעל 40,000 משאיות מטען מדי שנה.

בעת תכנון המסוע נעשו מאמצים משמעותיים על מנת להפחית את ההשפעה הסביבתית לאורך התוואי, תוך פיצול מזערי של בתי גידול (המתרחש בכל מקום שבו דרכים חוצות בתי גידול טבעיים רגישים), בכדי לאפשר תנועה חופשית של בעלי החיים באזור.  

היות ותשתיות המסוע התיישנו עם חלוף השנים, כמויות קטנות של אשלג החלו לנשור מן המסוע. כיל ים המלח מצויה בעיצומן של עבודות לחידוש רצועות המסוע. מטרת העבודות היא למנוע נשירה של אשלג לאדמה. במהלך 2017 נאספו כ-800 טונות של אשלג שנשר מן המסוע לאורך התוואי. החברה ממשיכה בפעילות הניקוי לאורך תוואי המסוע.

ניקוי אשלג

23 קילומטרים של רצועות מסוע הוחלפו עד כה, כאשר החלפת 14 הקילומטרים הנותרים תושלם עד שנת 2019.

חידוש רצועות המסוע תפחית משמעותית את נשירת האשלג. העבודות צפויות להסתיים בשנת 2019.

האתר עושה שימוש בcookies . כדי לספק לך חווית גלישה טובה יותר, וכן למטרת סטטיסטיקה, איפיון ושיווק.